Här går vi igenom historiken bakom och vad som kännetecknar några av de lyxhotell-kedjor som våra kunder ofta väljer, tex Aman, Four Season, Jumeirah, Mandarin, Shangri-la och  Ritz-Carlton.

Vi kikar också på några som kanske är mindre kända men värda din uppmärksamhet såsom Belmond, Red Carnation Hotels, Rocco Forte, Rosewood och Virgin limited edition.

Aman

Aman:s hotell är noggrant utformade för att passa in deras naturliga miljöer och är kända för att ha gott om utrymme för gästerna och avskildhet.

Var och en av hotellen välkomnar sina gäster som om det vore en nära vän som kom till deras hem och det skapar en känsla av lugn och tillhörighet trots att du befinner dig mitt i några av de mest varierande och historiska platserna på jorden.

1988 öppade det första hotellet på Phukets västkust. Det fick namnet Amanpuri, vilket betyder “fredens plats”, och Aman föddes.

Idag omfattar Aman 32 resorter och hotell i 20 länder och fortsätter att glädja oss med transformativa upplevelser på imponerande platser runt om i världen. Ytterligare åtta anläggningar kommer snart, vilket tar varumärket till 40 resorter i 22 länder.

Många anläggningar erbjuder också privata bostäder: privata oaser som sträcker sig långt bortom vanliga föreställningar om lyx, vilket ger ett fåtal utvalda chansen göra “Amans livsstil” till en permanent del av sitt liv.

 

Belmond

Allt började 1976 med det legendariska Cipriani, ett Belmond-hotell i Venedig. Ett år senare påbörjades arbetet med Venice Simplon-Orient-Express, som lanserades 1982 för att få resenärer till La Serenissima med stil.

Belmond gick med i LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton i april 2019, vilket stärkte deras plats bland de internationella ledarna inom lyx. I över 40 år har de följt sin pionjärsanda och passion för autenticitet.

Idag inkluderar Belmond kollektionen unika hotell, tåg, flodkryssningar och safarilodger på fantastiska destinationer över hela världen. Var och en har en otrolig historia att berätta!

 

Four Seasons Hotels and Resorts

Historien om Four Seasons började när de öppnade sitt första hotell 1961.

Isadore (Issy) Sharp hade inga planer på att gå in i hotellbranschen i stor skala när den unge arkitekten och byggaren – i samarbete med sin entreprenörspappa, Max Sharp – byggde sitt första hotell. Under 60-talet öppnade han dock hela tre Four Seasons-hotell. Sharps erfarenhet skulle bana väg för skapandet av en ny typ av hotell-tankesätt, ett enbart fokuserat på gästen.

Framgången fortsätter än idag och bygger på ständig innovation, anmärkningsvärd expansion och en målmedveten hängivenhet till högsta standard. Det kanadensiska företaget har i 60 år förändrat besöksnäringen genom att kombinera personlig, genuin omsorg med ett orubbligt engagemang för excellens. I processen har Four Seasons omdefinierat lyx för den moderna resenären.

 

Som svar på Covid-19 lanserade Four Seasons sitt förbättrade hälso- och säkerhetsprogram, LEAD WITH CARE, som fortsätter att bygga på det förtroende, omsorg och flexibilitet som företaget sedan länge har etablerat med sina gäster och invånare. Trots pandemin fortsätter Four Seasons att fokusera på exceptionell service, bibehålla utvecklingstakten med nya projekt på nyckelmarknader och befästa sin plats i framtiden för lyxhotell.

Four Seasons Paris

Jumeirah

Idag är Jumeirah en av de mest respekterade hotellkedjorna även långt utanför Dubai med sina 24 hotell i åtta länder. De sysselsätter mer än 13 500 anställda från 140 nationaliteter. Allt som Jumeirah står för exemplifieras genom dess flaggskeppshotell och globala ikon, Burj Al Arab, och med det har Jumeirah förändrat hur lyx definieras.

Under 2018 gick Jumeirah in i en fas av kraftig tillväxt under ledning av sin nya VD, José Silva. Både nya och befintliga marknader har identifierats för expansion över Mellanöstern, Europa och Asien med visionen att ta varumärket globalt – med varje fastighet tydligt stämplad med Jumeirah.

Att sätta gästen i centrum för allt de gör är Jumeirah högsta prioritet. Ett annat aktuellt fokus är att höja de redan exceptionella standarderna, som ligger i hjärtat av Jumeirah.

Jumeirah erbjuder diskret lyx i hotellen som är designade för att göra varje vistelse verkligt oförglömlig. Deras hotell sätter nya standarder inom branschen genom att skapa miljöer som väcker känslor i alla lägen; i restauranger, spa, gästrum och lobbyer hittar du harmoniska utrymmen och ikonisk arkitektur inspirerad av det ikoniska Burj Al Arab.

 

Mandarin Oriental

Mandarin är prisbelönt ägare och operatör av några av världens mest lyxiga hotell, resorter och bostäder. Koncernen är känd för att skapa några av världens mest eftertraktade hotell med modern lyx och sin karaktäristiska orientaliska charm. Dessutom är Mandarin Oriental duktiga på att skapa unika hotell genom distinkt design i en kombination av stark anknytning till den lokala orten.

Självklart får du enastående, prisbelönt service, innovativa restauranger och holistiska spa upplevelser.

Gruppen grundades 1963 med öppnandet av “The Mandarin” i Hong Kong. 1974 förvärvade 49% av Bangkoks berömda historiska hotell, “The Oriental”, och varumärket Mandarin Oriental föddes.

Under de senaste sextio åren har koncernen vuxit från sina asiatiska rötter till ett globalt varumärke som verkar i större städer och semesterorter, med en stark pipeline av fastigheter under utveckling.

Mandarin Orientals mission är att “fullständigt glädja och tillfredsställa våra gäster… att göra en skillnad varje dag, och att vara bäst…”

Kundnöjdhetsnivåer mäts konsekvent genom en mängd olika sofistikerade tekniker.

Genom att vara öppen för nya influenser och lyssnar noga på sina kunder har koncernen introducerat många innovativa idéer; från extraordinära matupplevelser till sköna spa och hälsocenter.

Dessutom har koncernens “fans av M.O.” lojalitesprogramsom gör att de bättre känna igen våra gäster när de bor på något av våra hotell världen över, och garanterar en vistelse som är anpassad efter deras preferenser. Om du jobbar med kundservice eller markandsföring ta då en titt på deras lojalitesprogam, finns många godbitar att ta till sig!

Förutom hotell och resorter driver koncernen “The Residences at Mandarin Oriental”, som erbjuda kräsna husägare en unik livsstil med det bästa av två världar: bekvämligheterna i ett privat boende kombinerat med privilegierad tillgång till bekvämligheterna.

Red Carnation Hotels

Red Carnations historia började när Solomon Tollman öppnade ett litet hotell i Paternoster (en liten fiskeby i Sydafrika) för 100 år sedan. President och grundare Beatrice Tollman byggde sedan Red Carnation Hotels med en vision om utmärkt service och en passion för generös gästfrihet. Idag vilar kollektionen stolt på 20 exceptionella fastigheter runt om i världen, var och en unik och speciell, samtidigt som de delar de grundläggande värderingarna som definierar detta familjeägda företag.

Hotellkollektionen är kärleksfullt uppkallad efter signaturblomman som Mrs Tollmans man alltid bär, och denna symbol för gästfrihet bärs också av varje medlem i teamet.

Gästupplevelsen är alltid i hjärtat av Red Carnation, där begåvade team överträffar förväntningarna med varm och omtänksam service och utsökt mat med en personlig touch.

Rocco Forte Hotels

Rocco Forte Hotels grundades av Sir Rocco Forte och hans syster Olga Polizzi 1996 och är en samling av 17 lyxhotell, resorter och privata bostäder med en unik karaktär.

Rocco Forte Hotels är annorlunda. Deras hotell i Berlin heter Hotel de Rome och deras hotell i Rom är Hotel de Russie. Varje hotell är individuellt eftersom varje stad är unik.

Hotellen är dock alltid landmärken mitt i hjärtat av staden, med undantag för deras resorts, som ligger så där lagomt avlägset. De utgör lika mycket en del av varje plats själ som Spanska trappan i Rom eller St Isaac’s Cathedral i St Petersburg. De är färgglada, karaktärsfulla byggnader med interiörer som passar med den lokala kulturen.

Medan vart och ett av deras hotell har sin egen personlighet, garanterar deras höga standarder en personlig och uppmärksam service som förenar dem alla. De har varit se symbol för gästfrihet i fyra generationer och den varmhjärtad inställning omfamnar deras hotell än idag.

Nyligen öppnad The Westbund Hotel i Shanghai (2021) och näst på tur är The Carlton Milan 2023.

Rosewood hotels and resorts

Rosewood grundades 1979 och är en distinkt samling av mycket individuella, lyxiga hotell i ”hemma hos” stil inspirerade av kulturen, historien och geografin i varje stad. Lett av ett team av erfarna branschveteraner har Rosewoods hyllats för sin uppmärksamhet på detaljer, proaktiva inställning till miljömässig hållbarhet och engagemang för Relationship Hospitality och vunnit många utmärkelser och utmärkelser.

Rosewood Hotel Group omfattar fem varumärken: ultralyxiga Rosewood Hotels & Resorts®; övre exklusiva New World Hotels & Resorts; KHOS, ett livsstilskoncept av Rosewood; Asaya, ett integrerat välmåendekoncept; och Carlyle & Co., en modern och progressiv privat medlemsklubb.

Dess kombinerade hotellportfölj består av mer än 35 fastigheter i 18 länder med nästan 30 nya fastigheter under utveckling.

Kommande satsning är tex Rosewood Riyadh som öppnar 2025.

Shangri-la

Shangri-La Group har sitt huvudkontor i Hong Kong sedan över 50 år och har vuxit från en enda hotellverksamhet till en mångsidig och integrerad global portfölj som består av kvalitetsfastigheter och investeringsfastigheter, wellness- och livsstilsfaciliteter. Idag äger, driver och förvaltar koncernen över 100 hotell under vår familj med fyra varumärken: Shangri-La Hotels and Resorts, Kerry Hotels, JEN och Traders.

Med 102 hotell och resorts i 76 städer är Shangri-la en stark och ikonisk spelare inom lyxhotell i mer än bara Asien idag.

The Ritz-Carlton

I USA grundades The Ritz-Carlton Investing Company av Albert Keller. I början av 1900-talet var flera hotell kända som The Ritz-Carlton, på platser som Boston, Philadelphia, Pittsburgh, Atlantic City och Boca Raton. Men 1940 var inget av hotellen i drift förutom The Ritz-Carlton, Boston. Hotellet förkroppsligar den finaste lyxupplevelsen, Yankee uppfinningsrikedom och Boston sociala sida. Standarden för service, restauranger och faciliteter för detta landmärke i Boston fungerade som ett riktmärke för alla framtida Ritz-Carlton-hotell och resorter över hela världen.

1998 hade framgången för The Ritz-Carlton Hotel Company uppmärksammats av besöksnäringen, och varumärket köptes av Marriott International. Sedan detta köp har The Ritz-Carlton fortsatt att växa och ge exceptionell service och genuin omsorg till sina gäster över hela världen. År 2000 öppnade The Ritz-Carlton Residences sin första fastighet för privatbostäder i Washington, DC, följt av deras första Destination Club-fastighet, Aspen Highlands, Colorado 2001. Förutom dussintals nya hotell runt om i världen, öppnade företaget 2008 det första Ritz-Carlton Reserve-egendom som erbjuder en privat fristadsupplevelse i Phulay Bay, Krabi, Thailand.

Idag fortsätter företaget att växa och inspirera till livets mest meningsfulla resor i de mest eftertraktade destinationerna på jorden med sina 111 hotell.

Vad är The Ritz-Carltons motto och förklara dess innebörd?

Motto för Ritz Carlton, “Vi är damer och herrar som tjänar damer och herrar.” (“We are Ladies and Gentlemen serving Ladies and Gentlemen.”) Detta motto exemplifierar den förutseende service som tillhandahålls av alla anställda. Servicens tre steg:

En varm och uppriktig hälsning, med gästens namn.

Förutseende samt uppfyllelse av varje gästs behov.

Ett varmt farväl, ett varmt farväl och att använda gästens namn

 

Virgin limited edition

Från en av världens mest exklusiva privata öar till spännande safariturer via en magisk marockansk kasbah, varje plats är unik och har personligen valts ut av ägaren, Sir Richard Branson och är designad för att vara ditt hem hemifrån.

“Limited Edition” innebär vanligtvis något extraordinärt och sällsynt som erbjuder något bättre, mer exklusivt och mer åtråvärt… ja, det är precis vad Vrigin gör!

Virgin Limited Edition är Sir Richard Bransons samling av fantastiska retreater, tex en privat ö, bergsresort, viltreservat, lodge, tältläger, vingård och lyxvillor. En blandning, ja, men alla är unika och fungerar med det enda syftet att skapa fantastiska upplevelser.

1970 när Richard Branson startade sin verksamhet, satte han ihop en uppsättning principer och löften för att definiera vad Virgin skulle handla om. Virgin Limited Edition löften: ta hand om våra gäster, tillhandahålla den allra bästa vänliga servicen, gå den extra ”milen” när det kommer till de allra viktigaste extra detaljer, lyssna på våra gäster och erbjuda mycket mer än bara en plats att vila huvudet på.